Radiostyrda-modeller.se, Information gällande
serviceärende
Att tänka på:
Förslitningsskador,
krockskador, hår, väta, smuts, kass batterier i sändare, överladdat batteri mm.
är inte garantiärende. Garanti gäller ej på vara som utsatts för yttre åverkan,
krock, krasch eller öppnats om supporten inte anger annat.
En
vara som gått till service med handhavandefel, ej garanti eller felfri vara
faktureras för fraktkostnader, samt eventuell felsökningsavgift mm.
Alla varor kontrolleras så att de kommer från vår butik. Allt missbruk
polisanmäles och faktureras för arbetstid, kontroll, frakt mm. samt
adminsitrativa avgifter för varje del i arbetet. Tänk därför extra noga på att
inte blanda ihop varor från olika butiker eller olika köptillfälle oavsett om
det är samma tillverkare, grossist eller butik.
Service
på en hel modell tar längre tid och kostnaderna blir betydligt högre än för
bara reservdelar. Vi försöker alltid lokalisera vad det är för fel innan en hel
modell går till service. Detta för att snabba upp handläggningen.
Radiostyrda
saker används sesångs och väderbetonat. En oväntad period med vackert väder
tex. kan göra att tusentals dittills oanvända modeller används samtidigt vilket
kan leda till stundvis hög belastning på support och service. Det går inte att
helt förutse hur tungt belastad support och service blir varför vi ber kunder
ha förståelse och tålamod för att serviceärende ibland kan ta tid. Alla ärende
tas i tur och ordning.
Fraktskador
skall i första hand anmälas till fraktbolaget. Anmäls inte fraktskadan inom 3
dagar till fraktbolaget utgår ingen ersättning. Vid eventuella fraktskador
skall allt embalage sparas och kunna visas upp vid krav på detta.
Testa alltid detta innan du
skickar in till service: (För att utesluta handhavandefel och onödiga kostnader
samt förlängd servicetid)
Byt
batterier i sändaren. Många fel beror på att det är dåliga batterier i
sändaren. Det kan vara helt nya batterier som ändå inte håller måttet. En del
batterier har för kort huvud med följd att det blir dålig kontakt. En del
batterier är för tjocka vilket gör att de sitter hårt i batterihållaren med
resultatet att det inte blir kontakt. Testa att byta batterier även om det var
medföljande batterier.
Använd
endast 1,5V engångs AA batterier i sändaren. Laddningsbara batterier ger endast
1,2v vilket kan leda till dålig sändning mm.
Känn efter om laddaren blir ljummen vid laddning. En laddare blir normalt
ljummen eller varm vid laddning. Är den kall och felet på varan är att inget
händer kan laddaren vara trasig.
Känn efter om batteriet blir varmt vid laddning. Ett batteri som tar laddning
blir normalt ljummet eller handljummet vid laddning. Blir det inte det kan
batteri eller laddare vara trasig.
Kontrollera
att antenner sitter ordentligt i. En felaktigt monterad sändarantenn kan leda
till alla möjliga problem. Använd endast en modell med fullt utdragen
sändarantenn.
Om varan beter sig konstigt, testa vid ett annat sälle för att utesluta
störningar.
Är
varan en båt så tänk på att de flesta båtar har finger skydd vilket gör att de
endast fungerar i vatten.
Är varan en hobby-bil som funkar på allt utom styrningen sitter troligen felet
i styrservot. Fungerade bilen vid leverans är det osannolikt att det är ett
tillverkningsfel. Man bör endast skicka in servot för att slippa riskera
onödiga kostnader för felsökning mm.
Är
varan en bil som allt funkar på utom drivningen sitter felet vanligen i
fartreglage eller motor. Både motorfel och fartreglage fel är vanliga
användarfel varpå man bör undvika att skicka in hela bilen för att slippa
eventuella felsökningsavgifter mm.
På
en vanlig icke borstlös hobby bil (2
kablar till motorn) testar man enkelt om felet sitter i motor eller fartreglage
genom att koppla motorn direkt till batteriet. Driver motorn sitter felet i
fartreglaget. Driver inte motorn är motorn kass. Motorfel beror vanligen på
skräp eller fukt och är sällan tillverkningsfel. Man bör därför undvika att
skicka in hela bilen för att unvika onödiga avgifter.
Radiostyrda-modeller.se, Serviceärende
Om
detta papper är ofullständigt eller felaktigt ifyllt kommer ditt ärende att
behandlas med lägre prioritet eller inte alls beroende på vad som är fel
eller saknas. Vid oklarheter kontakta supporten. |
|
|
|
Inköpsdatum: |
|
|
|
Personnummer: |
|
|
|
Inskickad produkt / del / delar: |
|
|
|
|
|
|
|
Utförlig felbeskrivning: (Beskriv
felsymptom, hur felet uppstod, vad ni testat för åtgärder mm. Skriv läsbart
och tydligt, oklarheter i felbeskrivningen leder till längre servicetid och
eventuella extra kostnader för onödig felsökning mm. En utförlig felbeskrivning
kan å andra sidan snabba upp ett serviceärende) |
|
|
Jag har tagit del av råd och
tips ovan och intygar att den information jag anger är korrekt och
sanningsenligt ifylld:
|
Skicka in detta
papper komplett ifyllt med din vara.