Radiostyrda-modeller.se, Information gällande serviceärende

 

Att tänka på:

Förslitningsskador, krockskador, hår, väta, smuts, kass batterier i sändare, överladdat batteri mm. är inte garantiärende. Garanti gäller ej på vara som utsatts för yttre åverkan, krock, krasch eller öppnats om supporten inte anger annat.

En vara som gått till service med handhavandefel, ej garanti eller felfri vara faktureras för fraktkostnader, samt eventuell felsökningsavgift mm.
Alla varor kontrolleras så att de kommer från vår butik. Allt missbruk polisanmäles och faktureras för arbetstid, kontroll, frakt mm. samt adminsitrativa avgifter för varje del i arbetet. Tänk därför extra noga på att inte blanda ihop varor från olika butiker eller olika köptillfälle oavsett om det är samma tillverkare, grossist eller butik.

Service på en hel modell tar längre tid och kostnaderna blir betydligt högre än för bara reservdelar. Vi försöker alltid lokalisera vad det är för fel innan en hel modell går till service. Detta för att snabba upp handläggningen.

Radiostyrda saker används sesångs och väderbetonat. En oväntad period med vackert väder tex. kan göra att tusentals dittills oanvända modeller används samtidigt vilket kan leda till stundvis hög belastning på support och service. Det går inte att helt förutse hur tungt belastad support och service blir varför vi ber kunder ha förståelse och tålamod för att serviceärende ibland kan ta tid. Alla ärende tas i tur och ordning.

Fraktskador skall i första hand anmälas till fraktbolaget. Anmäls inte fraktskadan inom 3 dagar till fraktbolaget utgår ingen ersättning. Vid eventuella fraktskador skall allt embalage sparas och kunna visas upp vid krav på detta.

 

Testa alltid detta innan du skickar in till service: (För att utesluta handhavandefel och onödiga kostnader samt förlängd servicetid)

Byt batterier i sändaren. Många fel beror på att det är dåliga batterier i sändaren. Det kan vara helt nya batterier som ändå inte håller måttet. En del batterier har för kort huvud med följd att det blir dålig kontakt. En del batterier är för tjocka vilket gör att de sitter hårt i batterihållaren med resultatet att det inte blir kontakt. Testa att byta batterier även om det var medföljande batterier.

Använd endast 1,5V engångs AA batterier i sändaren. Laddningsbara batterier ger endast 1,2v vilket kan leda till dålig sändning mm.
Känn efter om laddaren blir ljummen vid laddning. En laddare blir normalt ljummen eller varm vid laddning. Är den kall och felet på varan är att inget händer kan laddaren vara trasig.
Känn efter om batteriet blir varmt vid laddning. Ett batteri som tar laddning blir normalt ljummet eller handljummet vid laddning. Blir det inte det kan batteri eller laddare vara trasig.

Kontrollera att antenner sitter ordentligt i. En felaktigt monterad sändarantenn kan leda till alla möjliga problem. Använd endast en modell med fullt utdragen sändarantenn.
Om varan beter sig konstigt, testa vid ett annat sälle för att utesluta störningar.

Är varan en båt så tänk på att de flesta båtar har finger skydd vilket gör att de endast fungerar i vatten.
Är varan en hobby-bil som funkar på allt utom styrningen sitter troligen felet i styrservot. Fungerade bilen vid leverans är det osannolikt att det är ett tillverkningsfel. Man bör endast skicka in servot för att slippa riskera onödiga kostnader för felsökning mm.

Är varan en bil som allt funkar på utom drivningen sitter felet vanligen i fartreglage eller motor. Både motorfel och fartreglage fel är vanliga användarfel varpå man bör undvika att skicka in hela bilen för att slippa eventuella felsökningsavgifter mm.

På en vanlig icke borstlös hobby bil (2 kablar till motorn) testar man enkelt om felet sitter i motor eller fartreglage genom att koppla motorn direkt till batteriet. Driver motorn sitter felet i fartreglaget. Driver inte motorn är motorn kass. Motorfel beror vanligen på skräp eller fukt och är sällan tillverkningsfel. Man bör därför undvika att skicka in hela bilen för att unvika onödiga avgifter.


Radiostyrda-modeller.se, Serviceärende

 

Om detta papper är ofullständigt eller felaktigt ifyllt kommer ditt ärende att behandlas med lägre prioritet eller inte alls beroende på vad som är fel eller saknas. Vid oklarheter kontakta supporten.

Ordernr
:

 

 

Inköpsdatum:

 

 

 

Personnummer:

 

 

 

Inskickad produkt / del / delar:

 

 

 

 

 

 

 

Utförlig felbeskrivning:

(Beskriv felsymptom, hur felet uppstod, vad ni testat för åtgärder mm. Skriv läsbart och tydligt, oklarheter i felbeskrivningen leder till längre servicetid och eventuella extra kostnader för onödig felsökning mm. En utförlig felbeskrivning kan å andra sidan snabba upp ett serviceärende)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har tagit del av råd och tips ovan och intygar att den information jag anger är korrekt och sanningsenligt ifylld:

Datum

 

Namnförtydligande

 

Underskrift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skicka in detta papper komplett ifyllt med din vara.